Sociale media? Niet te vertrouwen!

Het vertrouwen in de media daalt sinds 2008. Overal in de wereld. Sociale media doen het nog beroerder dan andere media. Dat bevestigt het onderzoek Vertrouwen in Media, uitgevoerd door Media Brands Sciences en Sanoma. Ongeveer 1 op de 10 respondenten gaat ervan uit dat berichten op Twitter deugen. De consument vindt Facebook nog meer te vertrouwen dan Twitter. Dat is opmerkelijk, omdat veel journalisten Twitter intensief gebruiken voor hun nieuwsgaring.

Vooral jongeren hebben weinig vertrouwen in sociale media, maar vooral ouderen maken zich echt zorgen over de opmars van nepnieuws. Steeds meer mensen checken de bron van nieuwsberichten. Ze willen zeker weten dat het bericht klopt.

Over het algemeen vinden consumenten websites wel betrouwbaar en overigens is het vooral het ‘ouderwetse’ drukwerk dat men vertrouwt. Print deugt! Het is opmerkelijk dat het vertrouwen in reclameboodschappen redelijk hoog is. Ook daarin scoren advertenties in kranten en tijdschriften beter dan online advertenties. Lees alle resultaten.

Vertrouwen in media sociale media Schipper & Oosterwijk politieke communicatie overheidscommunicatiemagazine